maandag 22 december 2014

Quinoa salade

Goedemiddag,

Aangezien ik vandaag weer een redelijk drukke agenda heb, heb ik vanmorgen al mijn avondeten klaargemaakt. Zometeen ga ik kerstboodschappen doen met mijn moeder en daarna moet ik meteen door naar mijn werk. Hierdoor heb ik geen tijd om te koken of uitgebreid te eten. Omdat ik wel gezond wil eten (zeker met de feestdagen in aantocht) koos ik ervoor om een quinoa salade te maken. Dit is makkelijk omdat ik het niet op hoef te warmen.


Quinoa (spreek je uit als 'kienwa') is een goede afwisseling voor rijst, pasta of muesli. Het is erg gezond. Quinoa is een bron van eiwit en de mineralen koper en magnesium. Daarnaast bevat quinoa vezels, B-vitamines, vitamine E en ijzer. De meningen over of quinoa een superfood is, zijn erg verdeeld. Lekker is het in ieder geval!



Er zijn kant en klare quinoa salades te koop maar ik heb hem zelf bereid.
Wat heb je hiervoor nodig:
- Quinoa (verrassend he)
- Wortel
- Komkommer
- Maïs
- Tuinbonen
- Ongezouten cashewnoten
- Sojasaus
- Een beetje olijfolie
- Peper & zout

Bereiding (ongeveer 20 min.) :
De quinoa moet 10 minuten koken (wellicht afhankelijk van het merk, zie verpakking). Intussen kun je de wortels en komkommer raspen. Van de komkommer heb ik de zaadlijsten verwijderd anders wordt het te nat. Verder gewoon wat maïs en tuinbonen uit blik (ik ben geen sterrenchef he) erbij. Wanneer de quinoa klaar is even laten afkoelen of afspoelen met koud water en afgieten. Als dressing een beetje sojasaus, olijfolie en peper & zout. Tot slot wat cashewnoten erbij en klaar is kees. Een ideale maaltijd om mee te nemen!

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten