woensdag 21 januari 2015

Geef je grenzen aan.

Hej!

Het is belangrijk dat je je grenzen duidelijk aangeeft aan anderen. Het is niet de bedoeling dat anderen deze overschrijden en je daarmee kwetsen.


Onlangs had ik een gesprek met iemand dat uitmondde in iets waar ik het liever niet over wilde hebben. Dat gaf ik dus ook aan. Ik zei dat ik liever een ander onderwerp aan wilde snijden. Dit werd gerespecteerd, maar later werd er toch over doorgegaan. Dit vond ik vervelend en dat heb ik gezegd. Een paar keer om precies te zijn maar daar werd geen gehoor aan gegeven. Hierdoor gaf ik het nogmaals aan maar dit keer helaas op de Maxime manier. Meer over wat dat inhoudt, lees je hier. Maar een beetje te fel dus.

Om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat er een onnodige discussie ontstond die uiteindelijk nergens meer over ging. Gelukkig zei de ander al snel sorry en gaf aan hier in het vervolg beter naar te luisteren en op te letten. Ik was juist heel trots op mezelf dat ik aan kon geven dat ik het er niet over wilde hebben. Dat was voor mij al een hele overwinning. In het vervolg zal ik dit dan ook weer doen alleen zal ik dan duidelijk en op een rustige manier aangeven dat de ander het onderwerp beter meteen kan laten voor wat het is. Hier zal ik wel op terugkomen wanneer ik er klaar voor ben.

Mijn boodschap in deze is dus: Geef je grenzen aan, jij bent belangrijk! Dit kan natuurlijk wel op een rustige manier maar het is wel belangrijk dat je het aangeeft. Durf het uit te spreken. Je zult een ander hiermee dan ook niet voor zijn/haar hoofd stoten maar beschermt jezelf er wel mee.

Liefs,
Maxime

Geen opmerkingen:

Een reactie posten