zondag 4 januari 2015

Waarom ik regelmatig sport; om lichaamsklachten te reduceren & de resultaten een bonus zijn!

Goedenavond,

Ik heb er lang over getwijfeld of ik deze foto's wel op mijn blog zou publiceren maar mijn blog gaat immers ook over trots zijn op jezelf. Dat ben ik en daarom zet ik ze er ongeacht andermans mening toch op.

Het is niet mijn intentie om te laten zien dat ik nou zo'n geweldig lichaam heb. Ik heb rondingen en ben eerder atletisch gebouwd dan dat ik echt dun/slank ben. Ik wil slechts een inspiratiebron zijn om te laten zien dat je trots moet zijn op jezelf, wat anderen ook zeggen of vinden. En ik wil hiermee aantonen dat je door te sporten lichaamsklachten kunt reduceren.




Ja, ik sport 'veel' (zo'n 3x p/w). Voor de een is dit veel, voor de ander normaal en weer een ander vindt het weinig. Anyways, dit is niet altijd zo geweest. Tenminste, ik ben altijd wel sportief geweest. Wanneer ik als kind wilde stoppen met een sport moest ik eerst zorgen dat ik iets nieuws had. Ik heb er altijd van genoten om te sporten! Het geeft me zoveel voldoening en ik kan mijn hoofd helemaal leeg maken.

Er zijn mensen die hun hele leven een sport beoefenen en daar nog steeds voldoening uit halen en plezier van beleven. Zo iemand ben ik dan weer niet. Geen idee waar het aan ligt. Misschien omdat ik een brede interesse heb en heel veel dingen leuk vind? Hierdoor heb ik heel veel verschillende sporten geprobeerd. Van turnen, ballet, paardrijden en tafeltennis tot fietscrossen, karate en thaiboksen. Van hockey (teamsport) tot hardlopen (het liefst solo met muziek hard in mijn oren). En mijn all time favorite snowboarden.

Er zijn ook periodes geweest waarop ik niet veel sportte omdat ik er geen zin in had. Of nog niet zo lang geleden omdat ik er niet veel tijd voor had, ik liep 40u p/w stage in Breda en daarnaast werkte ik nog minimaal 10 uur. Voor sommige mensen is dit normale kost. Voor mij was het ondanks dat ik veel energie uit mijn stage haalde omdat ik een te gekke stageplek had en een super toffe stagebegeleidster (Ja, Patricia, ik heb het over jou!;)) erg uitputtend om veel te moeten reizen, nieuwe indrukken op te doen, veel te leren en daarnaast ging het privé ook niet helemaal lekker. Kortom ik had niet veel energie om te sporten.

Tijdens mijn stage zat ik voor het eerst in mijn leven 40u p/w aan een bureau waardoor ik ook door de mindere lichaamsbeweging/-inspanning wat aan kwam. Dit vond ik echt niet prettig.

Daarna had ik lichamelijke klachten. Er stond teveel spanning op mijn spieren van mijn nek tot aan mijn onderrug waardoor ik zeker een week met flinke migraine op bed heb gelegen. Daarnaast zijn mijn schouder en heup (zijn helaas nog steeds) overbelast. Op naar de fysio. Eerst werd ik helemaal los gemaakt en omdat het bloed dan weer normaal gaat stromen kreeg ik de eerste paar keer toen ik terug kwam van de fysio weer migraine aanvallen, heel fijn. Maar daarna ging het beter! Ik ben meer gaan letten op mijn houding en kreeg oefeningen om mijn spieren sterker te maken. Door jarenlange rugklachten had ik mijn rugspieren (onbewust) zo sterk gemaakt dat ik mijn buikspieren helemaal had uitgeschakeld.

Door de lichamelijke klachten en het feit dat ik wat was aangekomen heb ik weer meer gaan sporten. Zo'n 3 maanden geleden heb ik een abonnement afgesloten bij trainmore echt een hele fijne sportschool. Het voordeel hiervan vind ik dat je door middel van groepslessen toch steeds andere sporten kunt beoefen zonder dat je veel verschillende abonnementen hoeft af te sluiten.

Nu ben ik mijn buikspieren hard aan het trainen zodat zij weer normaal kunnen functioneren en de 'klappen' weer op kunnen vangen. Ik heb veel minder last van mijn klachten, ik voel me sterker en fitter en ik ben mega happy met de resultaten.

Liefs,
Maxime




Geen opmerkingen:

Een reactie posten