dinsdag 20 januari 2015

Hoe vrienden belangrijk kunnen zijn voor je persoonlijke groei!

Goedemiddag,

Af en toe is het weleens nodig om met je neus op de feiten gedrukt te worden. Dit overkwam mij afgelopen vrijdag. Ik ging even op de thee bij een vriendin, Sanne. Sanne is nogal recht voor haar raap en zegt waar het op staat. Ze wind er geen doekjes om. Dit is af en toe best lastig omdat je dan dingen te horen krijgt die je soms liever niet wilt horen.
Maar of het nu leuk is of niet, in de meeste gevallen heeft ze wel gelijk. Ik analyseer de situatie daardoor in ieder geval nog een keer en denk na over haar advies.

Het is voor mijn verhaal niet nodig om helemaal in detail te treden maar het kwam erop neer dat we gezellig aan het kletsen waren en ik vertelde haar over iets wat ik vervelend vond. Een andere vriendin heeft een paar keer opmerkingen naar me gemaakt die ik als vervelend ervaar. Sanne vroeg me of ik aangegeven heb dat ik het vervelend vond. Mijn antwoord was: nee.

Ze zei me dat dit typisch iets voor mij was om te doen. Ik ben namelijk nogal een binnenvetter en trek me heel snel dingen persoonlijk aan, ook al is het wellicht niet zo bedoeld. Ik heb er dus een handje van om me op te vreten over dingen omdat ik het moeilijk vind om ze uit te spreken, bang voor de reactie van de ander. Stom natuurlijk! Het is beter om dingen uit te spreken ook al ga je daardoor wellicht een confrontatie aan.

Sanne heeft me hier eerder op geattendeerd. Daardoor zeg ik dan ook vaker dan voorheen wanneer ik ergens mee zit, maar af en toe vind ik het gewoon nog lastig. Het is 'fijn' om door vrienden/vriendinnen herinnerd te worden aan dingen waarin je wilt groeien of jezelf wilt verbeteren. In een goede vriendschap moeten die dingen ook kunnen.

Voor mij dus wederom een wijze les om meer aan mezelf te denken en dingen uit te spreken in plaats van mezelf erover op te vreten. Dat kost zoveel energie omdat het in mijn hoofd blijft spelen. Dus bij deze, super bedankt San!

Heb jij een voorbeeld van hoe vrienden belangrijk kunnen zijn om te groeien op persoonlijk vlak? ik hoor het graag van je!

Liefs,
Maxime

Geen opmerkingen:

Een reactie posten